Salg og omsetning
Mobilen har for lengst erstattet lommeboken som viktigste «dings» for folk flest. Dette merker vi også i billettsalget. I 2017 økte salget på mobil til å utgjøre 33 prosent av den totale omsetningen. Salg utenfor buss var totalt ca 44 prosent. Brakar har også jobbet med å forbedre betalingstjenestene med ny app og nettbutikk som skal lanseres tidlig i 2018.
Pris og inntekt 2017
Billettinntekter i 2017 var ca 189 millioner kroner. Det er rundt 1,6 millioner kroner over budsjett.
Brakar økte ikke prisene i 2017, men innførte ombordtillegg på ti kroner ved kontantkjøp av voksen enkeltbillett om bord, og reduserte prisen på mobil billett med to kroner, fra 37 til 35 kroner. Billetten Brakar 20/25, en periodebillett til fast lav pris for aldersgruppen 20 til 25, gikk ut av billettportføljen i mars, og ungdomsbilletten beholdt samme pris som før.
Dersom kunden kjøper billett utenfor bussen går det raskere å få kundene om bord, bussen kommer raskere fram og sjåførene slipper å kjøre rundt med store pengebeholdninger.
Salg utenfor buss
Brakar jobber for å flytte kontanter ut av bussen. Å redusere håndtering av kontanter gir flere fordeler for både sjåfør og kunde. Dersom kunden kjøper billett utenfor bussen går det raskere å få kundene om bord, bussen kommer raskere fram og sjåførene slipper å kjøre rundt med store pengebeholdninger.
Salg utenfor buss utgjorde 44 prosent av omsetning i 2018. Målet for 2017 var 50 prosent omsetning utenfor buss. Dette utgjør en økning på åtte prosent fra 2016. Dette betyr at det i løpet av 2017 ble flyttet ca 15 millioner kroner ut av bussen. Det er i all hovedsak mobilsalg som står for det meste av økningen. Her har omsetningen økt fra 22 til 33 prosent. Billettutsalgene har også økt to til tre prosent, mens nett butikken holde seg stabil.
I september åpnet Brakar dørene bak for alle med mobilbillett. Dette ga god effekt for salg på mobil. Salg utenfor buss utgjorde 69 prosent av omsetningen i september. Dessverre var ikke effekten like god de siste månedene av 2017, og Brakar skal evaluere tiltaket tidlig i 2018.
Billettkontroll
Brakar har utført billettkontroll siden 2015, og disse blir gjennomført av Securitas. I løpet av 2017 ble noe over 12 000 kunder kontrollert om bord. Dette utgjør ca 0,1 prosent av kundene i 2017. Frem til høsten 2017 ble det kun gjennomført uniformerte kontroller. Senere på året ble det etter hvert gjennomført en større andel kontroller av kontrollører i sivil.
Kontrollene har resultert i 58 tilleggs avgifter i 2017. Ved innføring av «Gå på bak» økte vi antallet kontroller på bybussene i Drammen. 46 av 58 avgifter i 2017 ble utstedt på disse linjene i november og desember.
Brakar ønsker å gjennomføre billett kontroll i hele fylket, men prioriterer å ha kontroll der hvor det er flest reisende. Kontrollene planlegges i samarbeid med operatørene og etter innspill fra sjåførene.
Omsetning utenfor buss
Omsetning utenfor buss pr måned i 2016 og 2017. I prosent.